Penggunaan Audio Visual Sebagai Media Pembelajaran Bahasa Arab Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Di Man Pematang Siantar

Authors

  • Hendri Saputra STAI SAMORA PEMATANGSIANTAR

Keywords:

Media Audio Visual, Peningkatan Kemampuan, Bahasa Arab

Abstract

The research objectives in this thesis refer to 2 main issues, including, 1. Students' Arabic language learning at MAN Pematang Siantar. 2. To determine the effectiveness of using audio visual media as an Arabic language learning medium to improve student learning outcomes at MAN Pematang Siantar. In writing this scientific article, the technique used is descriptive qualitative research. Data analysis comes from questionnaires, interviews and observations. The results of this research show that firstly, Arabic language learning at MAN Pematang Siantar can be said to be quite good because the teachers who teach at the school are already proficient in Arabic; Second, the effectiveness of using audio visual media as an Arabic language learning medium to improve student learning outcomes at MAN Pematang Siantar is very good because it supports students' interest in learning, where students can learn while singing.

References

Agustian, Niar, and Unik Hanifah Salsabila. “Peran Teknologi Pendidikan Dalam Pembelajaran.” Islamika 3, no. 1 (2021): 123–33.

Ardita, Cevina Rinda, Unik Hanifah Salsabila, Alinda Syarofah, Muhammad Syafrizal Pahlevie, and Muhammad Rizky Nur Risam. “Peran Teknologi Pendidikan Pada Pembelajaran PAI Di Masa Pandemi Covid-19.” Lisyabab : Jurnal Studi Islam Dan Sosial 2, no. 2 (2021): 173–84.

Arikunto, Suharsimi. “Penerapan Model Pembelajaran Problem Based Learning Berbasis Environment Learning Untuk Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Pada Siswa Sma.” IPF: Inovasi Pendidikan Fisika 10, no. 3 (2022): 1–12. https://doi.org/10.26740/ipf.v10n3.p1-12.

Arsyad, Azhar. Media Pengajaran. Jakarta: Raja Grafindo Persada, 2020.

Asnawir, and M. Basyiruddin Usman. Media Pembelajaran. Jakarta: Ciputat Pers, 2022.

Elyas, A H. “Penggunaan Model Pembelajaran E-Learning Dalam Meningkatkan Kualitas Pembelajaran.” Warta Dharmawangsa, no. April (2018).

Jalaluddin, Rohman. Al-Qur’an Dan Hadist. Jakarta: Erlangga, 2019.

Latuheru, John D. Media Pendidikan Dalam Proses Belajar Mengajar Masa Kini. Jakarta: Depdikbud, 2018.

Lestari, Sudarsri. “Peran Teknologi Dalam Pendidikan Di Era Globalisasi.” Edureligia; Jurnal Pendidikan Agama Islam 2, no. 2 (2018): 94–100. https://doi.org/10.33650/edureligia.v2i2.459.

Munadi, Yudhi. Media Pembelajaran, Suatu Pendekatan Baru. Ciputat: Gaung Persada Press, 2018.

Sadiman, Arief S. Media Pembelajaran. Jakarta: Jakarta: Departemen Pendidikan Nasional Direktorat Jenderal Pendidikan Dasar dan Menengah Direktorat Tenaga Kependidikan, 2019.

Sudirman, Arief S., and Dkk. Beberapa Aspek Pengembangan Sumber Belajar. Jakarta: Medyatama Saran Perkasa, 2020.

Suprapto. “Peningkatan Kualitas Pendidikan Melalui Media Pembelajaran Menggunakan Teknologi Informasi Di Sekolah.” Jurnal Ekonomi Dan Pendidikan 3, no. 1 (2018): 34–41. https://doi.org/10.21831/jep.v3i1.632.

Wulan, Elis Ratna. Komunikasi Dan Teknologi Informasi Pendidikan. Buku Teknologi Pendidikan. Vol. 01. Bandung: Bandung: Batic Press, 2017.

Yahya, Muhyiddin Abu, and Datyadikara. Kamus Arab Indonesia Sehari-Hari. Yogyakarta: Daar Ibn Hazm, 2020.

Published

2024-01-10

How to Cite

Saputra, H. (2024). Penggunaan Audio Visual Sebagai Media Pembelajaran Bahasa Arab Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Di Man Pematang Siantar. JURNAL ABSHAR: Jurnal Hukum Keluarga Islam, Pendidikan, Kajian Islam Dan Humaniora, 3, 10–17. Retrieved from https://ojs.staisamora.ac.id/index.php/samora/article/view/50